6 wrz 2016

pergola na winogrona i nie tylko

W kwietniu 2015r przełamałam się i śladem siostry (sąsiadki) zaczęłam sadzić krzaczki w ogrodzie.
W pierwszej kolejności musiałam wymyślić tanią pergole. W tym czasie miałam ograniczony budżet. Uparłam się jednak, że czymś odgrodzę się od pola.


Długo szukałam, a ponieważ pergola miała być na 9m miałam problem. W końcu wymyśliłam, że wykorzystam resztę siatki ogrodzeniowej (dokładna nazwa to siatka leśna), dokupię kotwy i drewniane słupki.
Mój M powbijał mi kotwy w ziemię, przy czym zaznaczyłam, że mają być 1m od ogrodzenia. A to z dwóch powodów. Po pierwsze, dlatego że kiedyś będziemy robić porządny płot i musi być do niego dojście.  A po drugie, żeby łatwiej było dojść tam z kosiarką.
Następnie już z pomocą młodszej siostry w kotwach umieściłyśmy drewniane słupki i zamocowałyśmy je wkrętarką na wkręty. 


Następnie rozciągnęłyśmy siatkę na całą długość, przyczepiłyśmy ją na druciki i pergola gotowa.

Mając już pergolę zakupiłam sadzonki:
3 x malino-jeżyna,
3 x borówka amerykańska wysoka,
2 x winogrona jasne,
2 x winogrona ciemne.
Wybierając sadzonki kierowałam się ich możliwościami wzrostu. Celem było stworzenie żywego ogrodzenia. Wiem jednak, że na efekt muszę poczekać kilka lat.


W tym roku mam pierwsze winogrona. 




Koszty:
Kotwa ogrodowa, wbijana (szerokość: 4,6 cm, wysokość: 75 cm) 1 szt. 8,00zł
Kantówka drewniana (wysokość 180cm, szerokość 4cm) 1szt. 6,50zł
Sadzonki można kupić za około 10zł/sztuka.

Narzędzia:
Wkrętarka, młodsza siostra ;)
 
aktualizacja wrzesień 2020





Winogrona ładnie się rozwinęły, borówka nie urosła tak jak miała, a malino - jeżyna co roku mocno się rozrasta więc polecam ją na żywe ogrodzenie.

5 komentarzy:

  1. Ciekawy jestem jak to teraz wygląda.
    Proszę umieścić jakieś teraźniejsze zdjęcia.
    Pozdrawiam!!!!

    OdpowiedzUsuń
  2. Dzięki za pomysł, własciwie wszystko mam oprócz siatki, ale to nie problem. Na wiosne zaczynam. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. Dzień dobry,

    Projekt ciekawy. Jak dokładnie była montowana siatka, jakiego rodzaju "druciki"? Czy to jest specjalna siatka do pnączy?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. kobieta w akcji10 maj 2023, 13:43:00

      Jest to siatka budowlana dokładna nazwa w Internecie siatka leśna. Została mi z płotu z okresu budowy. Drut jest ocynkowany, mam tą pergolę od 2016 jak powstał płot i dalej dobrze wygląda. Jedynie pod ciężarem roślin może opadać. Montowałam na drucik do słupków, a na słupkach wkręt by drucik nie opadał. Powodzenia.

      Usuń

drewniany dekoracyjny stolik na korytarz

Zrobienie stolika od podstaw to jedno z ostatnich wyzwań jakie sobie niedawno zaplanowałam. I jestem mega zadowolona z efektu końcowego:) Za...